מהו ויסות רגשי, וכיצד ההורים משפיעים עליו?

ויסות רגשי הוא היכולת לזהות, להבין ולנהל רגשות בצורה מותאמת לסיטואציה. זו היכולת להירגע אחרי רגע של תסכול, לשלוט בכעס, להתמודד עם אכזבות, ולבחור תגובות שקולות במקום להגיב בצורה אימפולסיבית. היכולת הזו אינה מולדת באופן מלא, אלא מתפתחת בהדרגה במהלך הילדות דרך אינטראקציות עם הסביבה הקרובה, ובעיקר עם ההורים.

כשתינוק נולד, הוא אינו מסוגל לווסת את עצמו. כשהוא רעב, הוא בוכה. כשהוא מפוחד, הוא מחפש מגע מרגיע. הוויסות שלו תלוי באופן מוחלט במבוגר שמטפל בו. עם השנים, הילד לומד כיצד להתמודד עם רגשותיו בהתאם לדוגמא שהוא מקבל מהוריו ולתגובת הסביבה למצבים רגשיים שונים.

כיצד נוירוני מראה קשורים לוויסות רגשי?

נוירוני מראה הם קבוצת תאים במוח שפועלים כאשר אנחנו מתבוננים במישהו אחר ומחקים את התנהגותו. זו הסיבה שתינוקות מחייכים בחזרה כשהם רואים מישהו מחייך אליהם, וזו גם הסיבה שאנחנו לעיתים מרגישים צער כשאדם קרוב לנו עצוב.

בזכות נוירוני מראה, ילדים לומדים כיצד להגיב למצבים רגשיים דרך ההתנהגות של הוריהם. אם הורה מגיב ללחץ בכעס ובחוסר סבלנות, הילד מפנים שזהו דפוס התגובה הנכון. אם הורה מתמודד עם תסכול בצורה רגועה, הילד לומד שגם הוא יכול להרגיע את עצמו ולא להגיב באימפולסיביות. המוח של הילד מתבונן, מחקה ולומד דרך הסביבה הקרובה לו ביותר.

מדוע ההורים הם הדמויות החשובות ביותר בפיתוח הוויסות הרגשי של ילדיהם?

כמבוגרים, אנחנו לא רק מתווכים לילד את עולמו הרגשי, אלא גם מעצבים בפועל את הדרך שבה המוח שלו מגיב לרגשות. ילדים לא לומדים לווסת את עצמם לבד. בהתחלה הם זקוקים להורה שיעזור להם להבין מה הם מרגישים, כיצד להתמודד עם רגשות קשים, ואיך להרגיע את עצמם. תהליך זה מתבצע בשלושה שלבים מרכזיים:

  • וויסות חיצוני (גיל הינקות והפעוטות)
    התינוק תלוי לחלוטין בהורה שירגיע אותו. כשהוא בוכה, ההורה מחבק, מדבר בקול רגוע או מספק את הצורך שלו. כך התינוק מתחיל להבין שעצב או חוסר נוחות הם רגשות זמניים שניתן להתמודד איתם.
  • וויסות משותף (גיל הילדות המוקדמת)
    הילד מתחיל לפתח כלים עצמאיים לוויסות רגשי, אך עדיין זקוק להדרכה ולתמיכה של ההורה. למשל, כשילד מתוסכל כי הוא לא הצליח להרכיב פאזל, ההורה יכול להגיד לו: "אני רואה שאתה מתוסכל כי זה לא מצליח, בוא ננסה שוב לאט יותר."
  • וויסות עצמי (גיל ההתבגרות ומעלה)
    לאחר שנים של תרגול והתנסות, הילד כבר יודע כיצד להתמודד עם רגשותיו בכוחות עצמו. הוא מסוגל לחשוב לפני שהוא מגיב, לנשום עמוק לפני שהוא מתפרץ, ולמצוא פתרונות למצבי לחץ מבלי להיכנס להצפה רגשית.

כיצד הוויסות הרגשי של ההורה משפיע ישירות על הילד?

הורים לא יכולים ללמד ויסות רגשי אם הם עצמם מתקשים לווסת את רגשותיהם. ילדים לא לומדים מתוך מילים, אלא מתוך התבוננות בהתנהגות בפועל. אם הורה מתמודד עם תסכולים בצעקות, הילד ילמד שזו הדרך להתמודד עם תסכולים. אם הורה נוטה להילחץ ולדאוג מכל שינוי קטן, הילד יאמץ את אותו דפוס תגובה למצבי לחץ.

לעומת זאת, אם הורה מתמודד עם מצבים קשים ברוגע ומביע רגשות בצורה שקולה, הילד ילמד שגם הוא מסוגל להגיב בצורה מאוזנת. כך, ההתנהגות של ההורה לא רק משפיעה על הילד בטווח הקצר, אלא גם מעצבת את מוחו ואת האופן שבו הוא יתמודד עם רגשות לאורך כל חייו.

איך ניתן לעזור לילדים לפתח ויסות רגשי בריא?

  1. שימוש בשיום רגשות – עזרו לילד לזהות את רגשותיו ולתת להם שם. למשל, "אני רואה שאתה מאוכזב כי לא הצלחת להרכיב את המגדל." מתן שם לרגש מקל על הילד להבין מה הוא מרגיש ומאפשר לו למצוא פתרון להתמודדות עם הרגש.
  2. לימוד אסטרטגיות להרגעה עצמית – כשהילד חווה תסכול, במקום לומר לו "אל תבכה", אפשר להציע לו דרך להתמודד: "בוא ניקח נשימה עמוקה וננסה שוב."
  3. תגובה רגועה של ההורה – כשילד מתפרץ, חשוב שההורה לא יגיב בהתפרצות נגדית. יש לשמור על קול יציב, ולתת לילד תחושת ביטחון כדי שיוכל ללמוד לשלוט בעצמו.
  4. שגרה וגבולות ברורים – כאשר ילד יודע למה לצפות, הוא מרגיש בטוח יותר, מה שמפחית הצפה רגשית. למשל, שמירה על סדר יום קבוע עוזרת לו לדעת מתי הולכים לישון, מתי אוכלים ומתי משחקים, דבר שמפחית מתח.

כיצד נוירו-הדרכת הורים יכולה לעזור?

נוירו-הדרכת הורים מבוססת על ההבנה כי המוח של הילד אינו מתפתח לבד, אלא מושפע ישירות מסגנון ההורות והסביבה הרגשית שבה הוא גדל. מטרת ההדרכה היא ללמד הורים כיצד לשמש מודל לוויסות רגשי וליצור סביבה שמעודדת את הילד ללמוד לנהל את רגשותיו בצורה בריאה.

  1. לימוד ההורה כיצד לשנות את התגובות הרגשיות שלו – כאשר הורה מבין כיצד לשלוט ברגשותיו, הוא הופך למודל חיובי עבור הילד.
  2. שימוש בשפה הורית שמקדמת ויסות רגשי – הורים לומדים איך לדבר עם ילדיהם באופן שיחזק את יכולתם להבין ולשלוט ברגשותיהם.
  3. אסטרטגיות מעשיות לפתרון מצבים מורכבים – הדרכה נוירולוגית מעניקה כלים מותאמים אישית להתמודדות עם התפרצויות רגשיות, תסכולים וקונפליקטים יומיומיים.
  4. שיפור הקשר בין ההורה לילד – כאשר הורים לומדים איך להגיב בצורה נכונה לרגשות ילדיהם, הם לא רק משפרים את ההתנהגות של הילד, אלא גם יוצרים סביבה משפחתית רגועה ובריאה יותר.

הורות ותקשורת בין הורים

וויסות רגשי וחינוך עצמי

התמודדות עם התנהגויות מאתגרות

הורות מיוחדת וילדים עם צרכים שונים

הורות ממקום של גבולות וברורים

עצמאות והתפתחות אישית של הילד

שיפור הקשר עם הילד

אנחנו כאן בשבילכם

רוצים לשמוע עוד או להתחיל תהליך? צרו קשר ונשמח ללוות אתכם.

נגישות

הצהרת נגישות

בהנגשת האתר שלנו לכלל הציבור, כולל אנשים עם מוגבלויות, מתוך מטרה לאפשר חוויית גלישה נוחה, קלה וזמינה לכל המשתמשים. אנו פועלים בהתאם להנחיות הנגישות של התקן הישראלי (ת"י 5568) ולתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

מה נעשה באתר כדי להבטיח נגישות?

  • התאמת האתר לשימוש בטכנולוגיות מסייעות כגון קוראי מסך.
  • ניווט נוח באמצעות מקלדת ללא צורך בעכבר.
  • שימוש בניגודיות מתאימה לשיפור הקריאות.
  • אפשרות להגדלת טקסטים ללא פגיעה בעיצוב.
  • מבנה ברור ומסודר להקלה על ההתמצאות באתר.

הסדרי נגישות במקום הפיזי

במידה וקיים מיקום פיזי הקשור לפעילותנו, אנו שואפים להנגיש גם אותו בהתאם לצרכים של אנשים עם מוגבלויות.

פניות בנושא נגישות

אנו ממשיכים לפעול לשיפור חוויית הנגישות באתר וברצוננו להעניק לכל המשתמשים שירות שוויוני ונגיש. אם נתקלתם בקושי בגלישה באתר או שיש לכם הצעות לשיפור, נשמח שתפנו אלינו ואנו נעשה כמיטב יכולתנו לטפל בכך בהקדם האפשרי.

פרטי רכזת הנגישות:
שם: יאנה
טלפון: 054-6365095
דוא"ל: yannamadrihatorim@gmail.com

אנו נמשיך לפעול לשיפור נגישות האתר ולשירות נוח ונגיש לכלל לקוחותינו.